Triggers van rosacea

Misschien heb je al gemerkt dat je rosacea op sommige momenten erger is dan op andere momenten. Voor veel mensen zijn er factoren die de rosacea doen verslechteren.  Dit worden triggers genoemd. Hieronder is een lijst te vinden van factoren die voor veel mensen (maar niet voor alle) een verslechtering van de symptomen van rosacea betekenen. Dit is een lijst op basis van ervaringen van mensen met rosacea (national rosacea society).   Triggers zijn niet bij iedereen hetzelfde en niet alle triggers zijn te vermijden, of willen we vermijden. Wanneer je probeert om erachter te komen wat je eigen triggers zijn, kan zo’n lijst handig zijn. Het kan zijn dat je maar een paar factoren zult herkennen, of misschien staan jou triggers helemaal niet in deze lijst. Je zou een paar weken kunnen bijhouden wat je eet en drinkt etc, zodat je kan nagaan welke factoren voor jouw gelden. Dit is een proces, zelfs als je al jaren rosacea hebt, kun je nog nieuwe triggers vinden.

De lijst:

  • Heftige emoties, zoals stress, angst, huilen etc.
    Zon, hitte en kou; hetzelfde geld voor temperatuursverschillen. Denk ook bijvoorbeeld aan de verwarming in de auto of airco, maar ook aan een heet bad, sauna etc.
    Harde wind
    luchtvochtigheid
    Alchoholische dranken
    Hete dranken
    citrus vruchten, ook bananen en tomaten
    voeding waar veel histamine in zit
    spinazie
    gekruid eten
    Hete soepen etc
    vanille
    yoghurt
    kaas
    chocola
    avocado’s
    aubergine
    menopauze
    veel hoesten
    intensief sporten
    Irriterende cosmetica/cremes etc.
    Denk ook aan andere verzorgingsprodukten die je gebruikt. Bijvoorbeeld shampoo of haarlak, die kan irriteren,  kan gemakkelijk in contact komen met je huid. Lees ook dit over tandpasta

Trigger Dagboek

Zeker in het begin kan het handig zijn om elke dag op te schrijven wat je gegeten en gedronken hebt e.d. en hoe je huid er uitziet.  Als je dit een paar weken doet ga je op een gegeven moment patronen ontdekken. Hoe lang het precies duurt voordat je huid reageert op iets wat je gegeten hebt is niet te zeggen. Sommige factoren merk je overigens direct, bijvoorbeeld de warmte van hete soep of thee.

Sporten

Sporten is gezond, maar wel flink lastig als je rosacea hebt. Meer dan 80% van de mensen met rosacea ervaart sporten als iets wat de symptomen erger maakt. De meest vervelende is wel cardio training, zoals zwemmen, fietsen en joggen. Dit verhoogd de hartslag en zorgt voor zweten. Een verhoogde hartslag en een verhoogde temperatuur zorgen voor een hogere bloedcirculatie, dus het is niet zo gek dat de meeste mensen dit als een trigger ervaren. Als je wel gewoon wilt sporten zij er een aantal dingen die je kunt doen:

– Zorg dat je niet “oververhit” raakt: kort het trainingsprogramma in, verminder de intensiteit, gebruik een ventilator airconditioning als je binnen sport (en deze tot je beschikking hebt uiteraard).

– Als je buiten gaat sporten en je hebt de mogelijkheid daartoe, doe het dan op een tijdstip dat het nog niet zo warm is buiten.


Nieuws ontvangen?

Berichtje ontvangen wanneer er nieuwe artikelen op deze site staan?
Schrijf je hieronder in.
(Je krijgt max 1x per maand een mailtje want spam hoort in een blikje en niet in je mail box.)






Een reactie plaatsen

twee × 2 =