De ontstekingsremmende werking van groene thee

De stimulerende eigenschappen van thee zijn vooral toe te schrijven aan cafeïne. In deze tijden wordt groene thee ook gezien als “health food”. Men veronderstelt dat het helpt bij allerlei aandoeningen, zoals hartziekten, tandvleesproblemen, maar ook heeft het een positief effect bij veroudering en afvallen. De verschillende hoofdsoorten van thee zijn onder meer zwarte thee, groene thee en witte thee. Het hangt er vanaf hoe er geoogst wordt en hoe de thee verwerkt wordt.

De medicinale eigenschappen van thee worden toegeschreven aan polyfenolen van het subtype cathechine. Polyfenolen werken ontstekingsremmend. Groene thee heeft veel meer cathechine dan zwarte thee. (25% ten op zichte van 4%) Witte thee heeft ongeveer net zo veel catechine als groene thee, maar ze hebben een andere samenstelling en het effect van witte thee is niet zo goed onderzocht als dat van groene thee.

Wat kan thee doen?

Veel onderzoeken hebben aangetoond dat de actieve bestanddelen in thee bescherming bieden tegen vrije radicalen, ontstekingen enzovoort, maar er zit een addertje onder het gras. Het onderzoek is vooral gedaan bij dieren en in laboratoria. Onderzoek bij mensen is er alleen geweest om een link aan te tonen tussen groene thee en gezondheid. Ze hebben dus onderzocht of de thee consumptie een relatie had met het al dan niet ontwikkelen van bepaalde ziektes en aandoeningen. Dit soort onderzoek toont nooit een oorzakelijk verband aan. Je kunt dus niet met zekerheid zeggen dat het drinken van thee gezondheidsvoordelen voor de mens geeft. Het weinige onderzoek dat bij mensen is gedaan geeft positieve aanwijzingen voor het gezondheidsvoordeel van groene thee. Vooral de capaciteit van weefsels om vrije radicalen te bestrijden wordt toegeschreven aan groene en witte thee. Ook heeft het een positief effect op het “slechte cholesterol”. De experts geven aan dat je 3 tot 5 koppen groene thee moet drinken voor de gezondheidseffecten. Je krijgt dan natuurlijk wel relatief veel cafeïne binnen. Om dit te vermijden zou je kunnen overwegen om een supplement met groene thee te nemen waar geen cafeïne in zit. Het is niet bekend of een supplement dezelfde gezondheidsvoordelen geeft als verse thee. Raadpleeg altijd een arts als je supplementen gebruikt, zeker in combinatie met medicijnen

Nieuws ontvangen?

Berichtje ontvangen wanneer er nieuwe artikelen op deze site staan?
Schrijf je hieronder in.
(Je krijgt max 1x per maand een mailtje want spam hoort in een blikje en niet in je mail box.)







Een reactie plaatsen

vijf × vier =